Amerikanska ambassaden


Ursprungligen publicerad: 1/5-13

 

Okej, tänkte bara berätta lite kortfattat (eller så kortfattat jag kan få det till) hur det gick till på amerikanska ambassaden, när jag var där och ansökte om visum i måndags!

 

Jag var väl inte skräckslagen, men lite nervös var jag allt. Speciellt då jag hade glömt att fixa vissa papper (lyckades fixa allt samma dag haha). Men det var inte så farligt som jag hade trott, det tog inte ens lika lång tid som jag hade förväntat mig.

 

Först fick jag stå utanför ambassaden i ungefär 20 minuter, innan jag fick komma fram till dörren och lämna in mitt pass. Innan jag fick kliva in i det lilla rummet, där metalldetektorn fanns, fick jag visa upp mina skosulor (Don't know why..) Sen fick jag lämna ifrån mig alla elektroniska prylar (mobil, bärbart internet, hörlurar) och gå igenom en sån där metalldetektor (tror jag det heter?), ja sådana som finns i säkerhetskontrollen på flygplatser.

 

Efter det fick jag sitta i ett vänterum i en halv timme, innan jag fick lämna in alla papper jag hade med mig (OCH JAG HADE ALLT MED MIG WOHO!!). Därefter var det ytterligare en väntan på kanske 20 minuter (i samma vänterum) och sen ropade en röst upp att jag skulle gå till fönster F. Där tog dem fingeravtryck på alla 10 fingrarna och sen fick jag tillsägelse om att sitta ner igen, för att snart bli uppropad för intervjun. Denna väntan var inte mer än 20 minuter, men jag kan knappt kalla de frågor jag fick för en intervju.

 

Jag fick gå fram till ett annat fönster (alla satt i olika rum, med en glas skiva ut, längs väggarna typ) där en kvinna höll på att samla ihop mina ansökningshandlingar. Intervjun gick till så här;

 

Kvinnan: "Hi. What did you do on your last visit to USA?"
Jag: "I went to Manhattan, New York, with my mom and her friend and did some shopping and sightseeing..."
Kvinnan: "Okay, and where are you going now?"
Jag: "I don't know yet"
Kvinnan: "When do you get to know?"
Jag: "In July or August.. or tomorrow, I don't know"
Kvinnan: "Okay, your visa appilication is approved. We will send it to you in a week."

 

Och så var det avklarat. Det var alltså inte så hemskt som man kan föreställa sig haha och även om det tog relativ kort tid var det ändå mycket väntan. Jag hade turen att träffa en annan tjej som reser med EF och som också var värsta Harry Potter nörden så vi satt och diskuterade det. Men jag rekommenderar att man tar med sig något att äta och typ en bok, som tidsfördriv. ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback